Když Bůh mlčí (recenzia)

Koľkokrát v našom živote sme Bohu položili vyčítavé otázky v znení:

• Pane, prečo práve ja?
  • Prečo si to dopustil?

Alebo pri pohľade na svet a všetko to, čo sa v ňom deje: živelné katastrofy, vojny teroristické útoky…

• Ako sa môžeš na to pozerať?
  • Prečo nezasiahneš a namiesto toho iba mlčíš?

Chápem každú takto položenú otázku, pretože je zrodená z veľkého žiaľu, bolesti, sklamania a hnevu, voči tomu, ktorému sme tak veľmi dôverovali a zdá sa nám, že nás opustil. Avšak, keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, objaví sa jeden fakt. Za všetko, čo sa vo svete deje nemôže len Boh, ale aj my sami. Vždy je ľahšie obviniť práve Jeho ako čeliť vlastným chybám a zlyhaniam.

Vo filme Colette zaznela veľmi zaujímavá myšlienka: Boh stvoril človeka a človek stvoril koncentračný tábor. A presne tak to je. Máme slobodnú vôľu, ktorú akceptuje nielen Boh, ale i diabol a je len na nás, na akú stranu sa prikloníme. Naše rozhodnutie ovplyvní ďalších ľudí a spustí sa nekonečný kolobeh udalostí. Preto si myslím, že Boha nemôžeme viniť za všetko zlé, čo sa deje vo svete. On počúva a jedinou zbraňou voči všetkému zlu je úpenlivá modlitba.

• Modlitba?
  • Tá, ktorá mala zachrániť život môjmu blízkemu, no priniesla len smrť?
  • Tá, ktorá mala pomôcť rúcajúcemu sa manželstvu, ktoré sa nakoniec aj tak rozpadlo?
  • Tá, ktorá mala obrátiť známeho opäť k Bohu, no jeho činy sú rovnako skazené ako aj predtým?
  • Tá, ktorá aj tak nikdy nebude vypočutá?

Otázky, mnoho otázok plných hnevu, ale verte mi, že keď Boh mlčí, neznamená to, že mu na nás nezáleží. Práve autor Pete Greig dokáže toto tvrdenie potvrdiť. Vo svojej knihe Když Bůh mlčí rozoberá mnoho ťaživých a nepríjemných otázok, ktoré si kladie nejeden kresťan. Sú to príbehy zo skutočného života, patriace reálnym ľuďom a ťažko sa v nich hľadá Boží zámer. Avšak, Božia vôľa je často nepochopiteľná a Jeho zmýšľanie prevyšuje naše vlastné. No autor sa predsa len pokúsil priniesť nový pohľad na nevypočuté modlitby a podarilo sa mu to naozaj obdivuhodne. Muselo mu to dať mnoho námahy, síl no nakoniec zo všetkého toho úsilia vznikla úžasná kniha, ktorá pomôže každému kresťanovi s pohasínajúcou vierou, alebo tomu, kto už Boha nemôže ani vystáť.

Z počiatku som však mala veľké problémy sa do diela začítať. Prišlo mi veľmi zložito napísané a neskôr sa akoby jedna myšlienka rozoberala tisícmi ďalšími spôsobmi, čo teda čitateľský zážitok iba kazilo. V niektorých prípadoch sa mi nedostalo dostatočného vysvetlenie a Boh nevyznel práve najlepšie, pritom si to nezaslúžil. Zaoberať sa nevypočutými modlitbami chce skutočnú guráž. A k tomu ešte ukázať, že Boh je stále s nami aj napriek tomu, že všetko hovorí o opaku je naozaj ťažká úloha. No všetko to poukazuje na silnú vieru autora, ktorý si sám veľa vytrpel a Boha dokonca tiež zaprel.

Ľudia sú však skeptickí a často ufrflaní, no vďaka faktu, že si Pete sám prešiel, ako píše, Getsemanskou záhradou, bude ľuďom jeho tvrdenie o to bližšie. Či sa to autorovi podarilo, musí každý posúdiť sám. Podľa mňa v istom ohľade áno, ale v niektorých prípadoch som zastávala iný názor, a preto som s ním nemohla sympatizovať. Avšak, dielo je naozaj nevšedné a zároveň povzbudivé a možno vám práve táto kniha pomôže aspoň sčasti pochopiť nášho Nebeského Otca.

Vedomie, že Boh na nás neustále myslí je neuveriteľne nádherné a aj napriek tomu, že sa naňho budeme hnevať, urážať Ho, či dokonca nenávidieť za nesplnené modlitby, i tak nás ľúbi a len on vie, že nám namiesto nesplnených želaní prinesie omnoho viac, akoby sme si kedy mohli predstaviť… A to je dôkaz pravej lásky – čo viac si môžeme priať?

Autorka recenzie: Monika Kvašňovská

Bibliografický popis: GREIG, P. 2016. Když Bůh mlčí [God on Mute: Engaging the Silence of Unanswered Prayer], Praha : Rosa, 271 s., brožovaná väzba (mäkká), ISBN: 9788090541832.

zobrazené: 860x