Keď hovorí Boh (recenzia)

“Predpovedá Boh ľuďom budúcnosť? Existujú moderné proroctvá? Posiela Boh ešte i dnes poslov, aby ohlasovali ľuďom, čo sa jedného dňa stane?…Možno si vôbec predstaviť, že ľudia na tejto planéte dostávajú posolstvá od nejakej bytosti, ktorú nechápu, no ktorá im predpovedá konkrétne udalosti?“ Tieto otázky si kladie Andreas Englisch, autor zaujímavej knihy o proroctvách a katolíckej Cirkvi, Keď hovorí Boh.

Akreditovaný novinár pápeža Jána Pavla II., ktorý ho od roku 1995 sprevádzal na apoštolských cestách, nezaprie v sebe majstra slova a nenechá vás vydýchnuť si. Keď raz knihu otvoríte a začítate sa do nej, je vysoko pravdepodobné, že neprestanete, kým nedôjdete do konca. Témy ako atentát na pápeža, sv. prorok Simeon v Zadare, návšteva pápeža na hore Sinaj, zjavenia Panny Márie vo Fatime, v Kibeho, Káhire, Ngome, a rôzne proroctvá spojené so životom ľudí v Cirkvi i mimo nej majú v sebe náboj vzbudzujúci zvedavosť.

Čo však zaujme najviac? Okrem faktu, že autor bol pôvodne kritik pápeža, a neskôr sa stal jeho obdivovateľom a obhajcom, čitateľa bude určite „znervózňovať“ Englischova opatrnosť a akoby neustála pochybnosť o pravosti zjavení a proroctiev. Týmto spôsobom núti čitateľa neustále prehodnocovať vieru v zjavenia a proroctvá v duchu hesla: nezabudnúť na pochybnosti, lebo bez pochybností nepotrebujeme vieru.

Väčšinou sa v knihe spomínajú mariánske zjavenia a proroctvá s nimi súvisiace, ale autor sa snaží spracovať túto tému komplexne, vychádzajúc z proroctiev Starého zákona, neobíduc ani praktiky prorokýň (sibýl) v staroveku, rímskych augurov a iné.

Andreas Englisch ako skúsený novinár sa s čitateľom tak trochu hrá, keď ho najskôr rôznymi pragmatickými faktami prinúti pochybovať o daných javoch, aby potom svojimi rečníckymi otázkami spochybnil pochybnosti, ktoré predtým vzbudil. Tým dosahuje, že aj keď vám ponechá slobodu odmietnuť veriť v rôzne znamenia a proroctvá (a zdôrazňuje pri tom, že viera v zjavenia, aj oficiálne uznané Cirkvou, nie je podmienkou toho, aby ste boli alebo neboli katolíkom), napokon ich „zázračnosť“ a nevysvetliteľnosť akoby sám svojím novinárskym umením presviedčať bez nátlaku potvrdí. Zároveň vďaka overeným informáciám novinára poukáže vždy na fakt, ako a kedy sa dané proroctvá naozaj viditeľne „naplnili“, pokiaľ samozrejme neveríte v náhody zjavnej podobnosti proroctva a skutočnosti.

Myslím si, že skeptici ocenia slobodný spôsob predkladania informácií, ktorý nič nevnucuje, a tým sa kniha stáva čitateľnou aj pre neveriaceho človeka. Obdivuhodný je aj fakt, že občas si autor ako znalec Vatikánu, kde žije už takmer 30 rokov, dovolí aj kritiku na adresu niektorých prešľapov svojich vlastných „zamestnávateľov“. No túto očividnú kritiku nikdy nezabudne prikryť milosrdným pohľadom na chyby druhých, ako sa to roky učil pri veľkých osobnostiach milosrdenstva, ktorými pápeži Ján Pavol II. a jeho následník Benedikt XVI. nesporne boli; a tiež pokorným priznaním, že úrad pápeža si vyžaduje nadľudské sily a znalosti, aké nemôže mať žiadny človek na tejto zemi. Tým vlastne nepriamo potvrdzuje, že úrad pápeža pre rozsah jeho pôsobnosti nepochádza a nedá sa zvládnuť zo sily prirodzených ľudských zdrojov, ale jedine z „vyššej“, nadprirodzenej moci a poverenia.

Ako centrálne a kľúčové sa v knihe javí posolstvo Panny Márie z Fatimy o pápežovi, ktorý bude musieť veľa trpieť a vydať za svoje ovečky aj vlastnú krv. Proroctvo sa tragicky a zároveň zázračne (záchranou života) naplnilo práve na pápežovi Jánovi Pavlovi II., ktorého v knihe spoznáte ako muža opradeného viacerými proroctvami a veriaceho v proroctvá – predovšetkým mariánske. Podľa autora pápež naozaj veril, že sa práve na ňom naplnilo ono fatimské posolstvo.

Medzi najzaujímavejšie kapitoly knihy patria menej známe zjavenia a proroctvá Panny Márie na africkom kontinente, predovšetkým v Kibeho. Otrasná predpoveď „pekla na zemi“ a rieky plnej krvi (zverená trom mladým dievčatám) sa podľa všetkého naplnila o niekoľko rokov neskôr, keď v štáte Rwanda počas občianskej vojny strašným spôsobom zomrelo viac ako milón obyvateľov krajiny.

Ak vďaka tejto knihe neuveríte v pravdivosť všetkých zjavení a hodnovernosť proroctiev, ktoré sa v nej opisujú, minimálne vás prinúti zamyslieť sa nad tým, že to, čo mnohí hľadajú mimo Cirkev, proroctvá a znamenia čias, katolícka Cirkev žije akoby v „priamom prenose“. Ale aj na to je potrebná vaša viera…

Autorka recenzie: Elena Blašková

Bibliografický popis: ENGLISCH, A. 2015. Keď hovorí Boh – Proroctvá a katolícka Cirkev [Wenn Gott spricht], Nitra : Spoločnosť Božieho slova, 308 s., brožovaná, ISBN: 978-80-89688-14-2.

zobrazené: 1039x