Láska spod klobúka (recenzia)

Harriet Peabodyová má narodeniny. A ako za posledných šesť rokov, odkedy do jej srdca vstúpil Pán, tak i tentokrát prosí Boha o nejaký darček. Ale s tým rozdielom, že ponecháva na ňom, aby jej vybral, čo pre ňu považuje za to najlepšie. Nečakala však, že by práve na svoje narodeniny dostala slnečníkom po hlave, vrhla sa na ňu takmer zmyslov zbavená mladá žena, stretla príťažlivého muža, avšak v zle ušitom kabáte, zmokla ako myš a k tomu dostala ponuku, ktorá úplne odporuje zdravému rozumu. Boh má zmysel pre humor, no vie, čo Harriet potrebuje a čo si pre ňu nakoniec prichystal prekvapilo nie len Harriet, ale i mňa samú.

Prekvapilo ma však viacero vecí. Spisovateľka, Jen Turanová, stvorila v knihe Láska spod klobúka milý, vtipný a nesmierne romantický príbeh, pri ktorom by sa rozplývala každá romantická duša. A síce bol miestami možno až priveľmi sladký a plný klišé, aj tak si autorka moju pozornosť udržala a stránky som otáčala nedočkavo, pretože ma osudy hrdinov naozaj veľmi zaujali. Veľkou výhodou je, že sa striedajú pohľady oboch hlavných hrdinov, a tak ich môžeme lepšie spoznať a nahliadnuť im až priamo do srdca.

I keď som spomínala, že príbeh v sebe nesie mnoho klišé scén, prekvapilo ma, že ich autorka nakoniec spracovala do celkom nepredvídateľných situácii. Čakala som, že sa vyberie smerom, ktorý už dôkladne poznám z iných romantických kníh, no i tak som zostala chvíľu zmätená, keď si autorka vybrala úplne novú cestu a bolo zaujímavé sledovať, kam až svoje postavy nakoniec doviedla.

Čo však chválim najviac je už spomínaný humor. Láska spod klobúka nie je len nejakým sladkým románom pre ženy bez hlbšieho zmyslu. Práve naopak. Jen Turanová sa nevyhýba úvahám nad životom a nespravodlivosťou, ktorej je na každom kroku neúrekom, no robí to priam satirickým spôsobom. Ponúka pohľad na to hlúpe rozdeľovanie ľudí do kást, na chudobných a bohatých, a ako bohatstvo dokáže z ľudí spraviť namyslených pávov, pažravé prasce, či dravé šelmy. Ukazuje, ako moc a bohatstvo oberá ľudí o zrak, súcit a najmä ľudskosť, čím sa stávajú zvieratami. Avšak na tieto nedostatky a chyby ľudstva sa nesnaží upozorniť prostredníctvom citového vydierania čitateľa, ale skvelými humornými scénami, vďaka ktorým má príbeh v tomto smere určite, čo ponúknuť.

Pravdaže aj pri tomto diele sa počas čítania vynorili drobné zápory. Občas boli klišé scény, sladké situácie, či veľmi zdvorilé konverzácie aj na mňa priveľa a čítanie ma začalo nudiť, či trocha iritovať. A dokonca, aj keď sa mi nesmierne páčilo, že humor nechýbal takmer nikde, niekedy by som privítala aj trocha vážnosti, najmä k záveru. No navzdory všetkému musím povedať, že si ma román veľmi získal a moje očakávania splnil.

Verím, že na Slovensku je mnoho romantických duší, ktoré ak raz siahnu po tomto diele určite nájdu v spisovateľke svoju spriaznenú dušu a budú si priať i jej ďalšie príbehy. Neviem, či sa chystajú preložiť pokračovania tohto románu, ktoré rozprávajú príbeh Harrietiných veľmi dobrých a charakterovo zaujímavých kamarátok, MillieLuccety, a ktoré budú určite taktiež plné humoru a lásky. Ale ak aj nie, i tak som rada, že sa aj k nám dostal aspoň jeden román od Jen Turanovej, vďaka čomu som mohla spoznať ďalšiu skvelú a vtipnú autorku, ktorej príbeh určite odporúčam všetkým milovníčkam romantiky a histórie, ktorý ich zavedie do čias, kde ešte džentlmeni nevymreli a kde majú pravá láska a milujúci Boh svoje miesto.

Autorka recenzie: Monika Kvašňovská

Bibliografický popis: Turanová, J. 2016. Láska spod klobúka [After a Fashion], Bratislava : Christian Project Support, s.r.o., 317 s., brožovaná (mäkká), ISBN:  9788089793075

zobrazené: 631x